torsdag 30 april 2015

Utvärdering genom dokumentation

I boken Lyssnandets pedagogik berättar författaren och läraren Ann Åberg om hur hon, efter år av samma upprepade arbetssätt, tappade lusten till yrket och att hon ifrågasatte sin egen framtid inom yrket.  Hon lyfter fram hur det är lätt att fastna i traditionella arbetssätt och att det då är svårt att hitta sig själv när man hela tiden följt andras metoder. Vändningen för henne kom dock när hon började att utvärdera sig själv och de arbetssätt som hon använde sig av. Ett av de sätt som visade sig vara väldigt fördelaktigt för henne och hennes arbetslag var dokumentation. Genom dokumentation menar hon att man kan synliggöra både hur barn faktiskt lär och hur väl vissa arbetsmetoder faktiskt funkar. Man får en möjlighet att ifrågasätta traditionella metoder och synliggöra nya möjligheter som kan lämpa sig bättre. Hon lyfter dock fram att dokumentation till en början är ett tungt och hårt arbete, och att det därför är viktigt att man redan tidigt bildar sig uppfattningen om vad man faktiskt är ute efter. Med andra ord att man vet exakt vad det är man önskar att få ut av den dokumentation som man gör. Vill man veta att en elev har förstått ett specifikt ämne, är det för att undersöka om kunskapskravet är nått, eller är det för att undersöka huruvida arbetsmetoden faktiskt främjar lärande?

I grundskolans tidigare år finns det krav på viss dokumentation gällande elevernas utveckling och huruvida de ligger i linje med de mål som finns i läroplanen. Hur mycket dokumentation görs dock med lärarens utveckling som fokusområde? Visserligen kan man finna mycket information och underlag i den dokumentation som görs av eleverna, som man sedan kan använda när man utvärderar sig själv som pedagog.  Men finns tiden för lärare idag att kontinuerligt kunna utvärdera sig själva och de undervisningsmetoder och arbetssätt som man använder sig av?  

6 kommentarer:

  1. Intressant fråga! Jag läste att forskning har visat att videodokumentation var en väldigt bra metod för att synliggöra brister och tillgångar i sin egen undervisning. När jag var på Vfu så bad en lärare mig att jag skulle filma henne, men sedan uppstod problem då en elev inte fick vara med på film. Jag tror att dokumentation genom att filma sig själv är väldigt bra, att se sina fördelar och nackdelar i en undervisningssituation. Har dock bara råkat ut för det en gång i skolan, så det är nog inte så vanligt.

    SvaraRadera
  2. En bra fråga! Dokumentation är som du skriver något som tar tid, framförallt till en början. Jag kan tänka mig att som nyexaminerad lärare kan det vara svårt att hitta tiden för att dokumentera. Antagligen kommer man ha fullt upp med att bli säker i sin roll som lärare, hitta bra material osv. Men något jag tänker, för att börja någonstans, är att ta som vana att alltid försöka utvärdera lektionerna. Vad gick bra, mindre bra och vad kunde gjorts annorlunda? Sedan när man kommit in i sin lärarroll tror jag definitivt på att dokumentation är ett bra sätt att arbeta med. Viktigt är nog att ha någon att göra det med, dels för att ha någon att bolla med, dels för att kunna hjälpas åt för att spara lite tid?

    SvaraRadera
  3. Håller med Anne & Sophie. Vilken bra och intressant fråga! Dokumentation är såklart jätte viktigt så att man tydligt ser hur undervisningen fungerar eller inte fungerar. Synd är det bara att dokumentation tar så lång tid och mycket kraft i början. Det är nog viktigt att man som nyexaminerad lärare sedan tar hjälp av arbetskollegor och inte är rädd för att "visa sig svag".
    Det gäller nog att senare hitta en metod som fungerar och som man trivs med.

    Utvärdering av sig själv och sin undervisning är också viktigt. Annars är det säkerligen lätt hänt att man fastnar i samma mönster hela tiden. Om man inte utväderar sig själv med jämna mellan rum - hur ska man då kunna veta om man gör rätt/fel eller vad som kan förbättras?

    /

    Anna Jonsson - Katrinestad.skolbloggen.se

    SvaraRadera
  4. Dokumentation av sin egen utveckling tror jag är jätte viktig. Men som du skriver så kan man nog många gånger undra hur man ska hinna med allt. Det viktigaste som nyutbildad lärare är nog att komma in i arbetet och hitta sin egen lärarroll. Jag håller med Sophie i att det är en bra start att utvärdera sina lektioner; hur gick det, hur kändes det, vad kan förbättras? Jag tror också, som Ann Åberg skriver att dokumentation till en början är tungt och jobbigt. Men när man gjort det ett tag, kommit in i det och ser hur bra det fungerar, så tror jag att det bara blir lättare och lättare. Den vinsten man får av att göra regelbundna dokumentationer för att utvecklas som lärare anser jag att alla vinner på i längden!

    SvaraRadera
  5. Ja, jag fick liksom en aha-upplevelse av många saker i "Lyssnandets pedagogik", inte minst angående dokumentationen. Dokumentation - eller snarare möjlighet för läraren att reflektera över sin undervisning - tas väl upp av Hattie också som en jätteviktig faktor för god undervisning, så det är en viktig punkt.

    Själv kände jag att jag inför senaste VFU'n ville få feedback på hur jag uppträdde i klassrummet. Jag har vikarierat lite men man får aldrig något svar på om det man gör EGENTLIGEN är bra, eller om det man gör fungerar långsiktigt. Eftersom jag gick mellan två klassrum på VFU'n kunde jag jämföra de olika sätt som lärarna undervisade på, jätteintressant, men lärarna var också nyfikna på skillnader i hur de gjorde. De var erfarna och hade jobbat länge men jag tror inte de haft mycket, om inte obefintligt, med feedback på sin undervisning. Det fanns inte utrymme eftersom det inte avsattes tid men jag tror de skulle tycka det var roligt att utvecklas, de ville utvecklas men det blev i form av mattelyft och annat. Där blev det iofs diskussioner om de lektioner som de hade genomfört, alltså reflektion, så det var ju bra. Men, det skulle behövas mycket mer tror jag.

    Sen kan jag känna att det är läskigt att filmas men det är nog mycket en vanesak. Kanske underlättar det om man kan se på det med professionella ögon istället för med de personliga. Learning studies verkar vara en trevlig metod. Sen vet jag att skolorna Borås, som aktivt jobbar med BFL (bedömning för lärande) har tid avsatt för att diskutera, reflektera och utvecklas. Det skulle vara intressant att göra studiebesök där faktiskt.

    Dokumentation är viktig men sen ska man använda den så man hinner reflektera. Det måste nästan komma uppifrån, från rektorn på skolan, så att tid blir avsatt, så att lärarna som springer i ekorrhjulet hinner stanna till lite, eller vad tror ni? /Katrin

    SvaraRadera
  6. Jag har arbetat på samma skola sedan hösten 2013 och aldrig sett eller hört någon lärare fått någon feedback på sin undervisning. Jo om de själva gjort en enkät eller en förfrågan hos eleverna men aldrig från någon kollega eller från ledningen (rektorn). På min VFU skola däremot höll rektorn just på med att vara med på alla lärares lektioner för att kunna ge dem respons och feedback. Jag anser att det är väldig viktigt att få detta för att synliggöra både saker som är positiva och sådant man behöver utveckla.

    SvaraRadera