fredag 15 maj 2015

Gestaltning


6 kommentarer:

  1. Tydligt budskap. För någon som inte är van vid detta och inte har kunskap om olika kulturer så tycker denna person att det kan väl inte vara så noga. För någon som arbetar på en mångkulturellt skola så är elever som inte äter fläskkött inget konstigt. Men jag har självklart själv gjort bort mig, som tex den gången jag skulle vara snäll och köpa lite påskgodis. Hmm det var inte mycket vissa elever kunde äta. Men i områden där det bor människor från många olika kulturer är till och med godiset bra märkt med vad de eleverna kan äta och inte.

    SvaraRadera
  2. Tydlig gestaltning med ett intressant budskap. Precis som Marika skriver har även jag gjort bort mig lite. I slutet på praktiken köpte jag också med mig godis som det visade sig att inte alla kunde äta, hade ändå försökt tänka på flera saker som jag visste att vissa inte åt. Tanken var god men det blev inte så lyckat ändå ;-) Men att försöka tvinga i någon som av religiösa skäl inte äter maten som bjuds är förskräckligt.

    SvaraRadera
  3. Jättebra gestaltning. Liksom Marika gjorde min första LLu:are misstaget med påskgodiset, varje år gömmer hon påsar med påskgodis i klassrummet och eleverna får gå på påsk letar jakt. Hon kom dock på under påsk letar jakten att många godissorter inte kunde ätas av några elever, godiset blev rast utbytt med elevernas skratt och kommentarer. Kanske inte alla lärare skulle ha panikhandlat annat godis, men får en ska alla ha även elever med annan religion.
    /Elisabeth L

    SvaraRadera
  4. Intressant gestaltning. Som Marika skriver så är det kanske lätt att inte ta dessa situationer så allvarligt då man inte har kunskap om olika kulturer..vilket kan bli jättefel och leda till allvarliga konsekvenser och utanförskap för eleven..här ser man hur viktigt det är att engagera sig och ta del av alla elevers förutsättningar och behov.

    SvaraRadera
  5. Tycker att ni har gjort en intressant gestaltning! Ni kopplar till tydligt till litteraturen vilket är toppen

    SvaraRadera
  6. hm... vi har alltid tex kycklingkorv som alternativt...har detta hänt någon? / Nathalie eriksson

    SvaraRadera