Boken Den vänliga maktutövningens regim(Bartholdsson, 2010)
tar upp att makt handlar om att utöva kontroll över andras handlingar. Lärarens
makt måste legitimeras av eleverna, och inte öppet ifrågasättas. Jag har läst
boken Ledarskap i klassrummet(Steinberg, 2014). Han skriver om
framgångsfaktorer som han har observerat att skickliga pedagoger använder i
sina klassrum. Han menar att alla känner sig frustrerade och irriterade ibland,
men utmaningen är att få det att fungera. Hur gör de skickliga pedagogerna? Det
handlar för det första att den gode pedagogen har tydliga värderingar, att ha
en bas att stå på och klara linjer i sitt bemötande. För det andra att den goda
pedagogen ska kunna förklarar varför du gör som du gör, att inte bara har
aktiviteter för att fylla ut tiden. För det tredje att den goda pedagogen skapar
förtroende, vilket innebär att de anser att relationer är viktiga. För det
fjärde är goda pedagoger framtidsorienterade och använder metoder som inte bara
tränar kunskaper utan även personliga egenskaper som framtiden kräver bl.a.
formativ bedömning. För det femte tar den goda pedagogen ett stort personligt
ansvar för sina resultat med frågor som: Vad kan jag göra på ett annat sätt?
För det femte bygger den gode pedagogen upp en trygg klassrumskultur med
rutiner, ritualer och normer. De bästa pedagogerna lägger ned mycket tid på att
skapa en trygg, positiv och välkomnande miljö. För det sjätte har den gode
pedagogen kärlek och entusiasm att ge sina elever, men det behövs även
struktur. Med det menas organisation, spelregler, tydligt ledarskap och normer.
På det sättet skapas en lärare som är både sträng och rättvis. Intressant
läsning tycker jag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar