tisdag 26 maj 2015

Skickliga pedagoger


Boken Den vänliga maktutövningens regim(Bartholdsson, 2010) tar upp att makt handlar om att utöva kontroll över andras handlingar. Lärarens makt måste legitimeras av eleverna, och inte öppet ifrågasättas. Jag har läst boken Ledarskap i klassrummet(Steinberg, 2014). Han skriver om framgångsfaktorer som han har observerat att skickliga pedagoger använder i sina klassrum. Han menar att alla känner sig frustrerade och irriterade ibland, men utmaningen är att få det att fungera. Hur gör de skickliga pedagogerna? Det handlar för det första att den gode pedagogen har tydliga värderingar, att ha en bas att stå på och klara linjer i sitt bemötande. För det andra att den goda pedagogen ska kunna förklarar varför du gör som du gör, att inte bara har aktiviteter för att fylla ut tiden. För det tredje att den goda pedagogen skapar förtroende, vilket innebär att de anser att relationer är viktiga. För det fjärde är goda pedagoger framtidsorienterade och använder metoder som inte bara tränar kunskaper utan även personliga egenskaper som framtiden kräver bl.a. formativ bedömning. För det femte tar den goda pedagogen ett stort personligt ansvar för sina resultat med frågor som: Vad kan jag göra på ett annat sätt? För det femte bygger den gode pedagogen upp en trygg klassrumskultur med rutiner, ritualer och normer. De bästa pedagogerna lägger ned mycket tid på att skapa en trygg, positiv och välkomnande miljö. För det sjätte har den gode pedagogen kärlek och entusiasm att ge sina elever, men det behövs även struktur. Med det menas organisation, spelregler, tydligt ledarskap och normer. På det sättet skapas en lärare som är både sträng och rättvis. Intressant läsning tycker jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar