fredag 15 maj 2015

Hur mycket kan vi kräva av föräldrarna?

För de flesta av oss som läser till lärare känns det säkert som en självklarhet att hemmen är av stor betydelse för barnens utveckling i skolan, och vi räknar nog till viss del med att föräldrarna ska engagera sig i sina barns skolgång eftersom läroplanen är tydlig med att understryka att undervisningen ska ske i samarbete med hemmen.

Under min senaste praktik fick jag dock bevittna att detta samarbete långt ifrån alltid är lika självklart för vårdnadshavarna som det är för oss, då flera barn i min klass alltid kom till skolan med ogjorda läxor pga att föräldrarna inte hade haft tid att hjälpa dem. Många barn hade också dåliga kläder med sig till skolan, och när de fick i uppgift att ta med sig lappar eller andra saker, som till exempel gymnastikkläder, var det alltid samma barn som ”glömde” det. Under samma period hörde jag också en förälder argumentera för att hon tyckte det var dåligt att skolan lade över så mycket ansvar på föräldrarna och mer eller mindre krävde att föräldrarna skulle hjälpa barnen med läxorna. ”Hur kan de kräva att man ska ha tid för det när man har jobbat hela dagen? Lärarna borde avsätta tid att hjälpa eleverna med läxorna”.

I boken Den vänliga maktutövningens regim skriver författaren om föräldrarnas ansvar och menar att just läxor är ett ämne som oftast diskuteras på utvecklingssamtalen och blir en bidragande anledning till att det uppstår konflikter mellan lärare, elever och föräldrar. Samtidigt skriver hon hur fler och fler skolor mer eller mindre kräver att föräldrarna ska ta sitt ansvar, och att vissa skolor till och med tagit fram speciella dokument som föräldrarna får skriva under där de godkänner att de tänker visa intresse i deras barns utveckling genom att bland annat engagera sig i deras hemuppgifter (Bartholdsson, 2008 s.68-70).

På Skolverkets hemsida kan man dock läsa en artikel om att läxor i de yngre åldrarna inte är att rekommendera eftersom barnen i den åldern inte är kapabla att ansvara för sina egna läxor (Skolverket, 2013), och googlar man på just ”läxor i skolan” ser man att fler och fler skolor valt bort läxorna just för att föräldrarna av olika anledning inte har möjligheten att hjälpa sina barn med dessa.

Personligen tycker jag att läxor är bra, men samtidigt har jag svårt att se att man som lärare kan tvinga elevernas föräldrar att hjälpa barnen med dessa. Hur ser ni andra på det här med läxor, och hur mycket ansvar anser ni att skolan kan lägga på barnens vårdnadshavare?

19 kommentarer:

  1. Hej, som förälder tycker jag att vi har har ett stort ansvar över våra barn. Jag påminner ofta mina barn om att ta hem läxmappar och dylikt. I den skola där jag vikarierar ibland har vi läxhjälp dit många barn går som inte får någon hjälp hemma. Jag tycker också att barn ska ha läxor men till en rimlig gräns. Intressant inlägg. / Malin

    SvaraRadera
  2. Som förälder själv tycker jag att delaktighet i mitt barns vardag, och med detta hjälp med läxor (när den tid kommer) borde vara en självklarhet. Skolan och läxor är den stor del av barnens vardag, och har vi inte tid till detta visar vi för barnen att det inte är så viktigt. Eller att de/deras arbete inte är värt att prioritera?
    På den andra sidan jag jag upplevd barn som faktisk inte får detta stöd hemma, antingen för att föräldrar inte kan - eller Inge "bryr" sig.. Tyvärr är detta fallet för några barn, vilket gör att läxor och skolan kan upplevas extra svår. Något som vi som pedagoger bör ha i åtanke när läxor delas ut, kan detta bidra till fler negativa elever i skolan som "tvingas" in i den rollen då de sätts i en svår situation då det fattas stöd hemma..

    SvaraRadera
  3. Jag tror att läxor kan vara bra i lagom mängd. Det handlar mycket om att eleverna får öva på att ta eget ansvar. Här finns det självklart många barn som har svårt att komma ihåg och som helt enkelt glömmer böckerna både i skolan och hemma. Där jag har varit och vikarierat har eleverna läs läxa varje vecka som ska läsas högt för föräldrarna 3 dagar i rad. Jag skulle tro att inte alla gör detta utan att barnet kanske läser själv eller inte alls. Läxhjälp i skolan tror jag är bra för de barnen som inte får hjälp och stöd med läxan i hemmet. Personligen ser jag det som en självklarhet att jag ska hjälpa mina barn med läxorna när de börjar skolan men tyvärr är det många föräldrar som inte tycker att de har tid eller att det helt enkelt är svårt för dem att motivera sina barn till att göra läxan. Svårt ämne tycker jag, tror att läxa är bra för en del elever samtidigt som vissa inte klarar av att ta det ansvaret i för tidig ålder. // Hanna

    SvaraRadera
  4. Jag tror också, precis som Hanna, att läxor kan vara bra i lagom mängd. Det får inte bli för mycket för de yngre barnen. Jag tycker det är viktigt att de får tid till att leka och utvecklas på andra områden också! :)

    Under min VFU fick jag se vilka svårigheter som läxorna kunde orsaka. I klasserna (a och b) där jag praktiserade hade ca 20 av eleverna utländsk bakgrund. Det var elever från Holland, Polen, Turkiet, Syrien, Somalia, mm. Många av föräldrarna till dessa barnen kunde inte svenska vilket gjorde det svårt för dem att hjälpa till med läxorna även om de ville göra det.

    Skolan löste dock detta genom att erbjuda läxhjälp två dagar i veckan efter skolan. Detta fungerade väldigt bra och jag kan starkt rekommendera det.:)

    //Amanda

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg. Som fler av er skrivit har även jag upplevt att det finns de elever som inte får hjälp med sina läxor hemma. Vissa föräldrar prioriterar det inte, och ser inte vikten med det hela. Som förälder kommer jag självklart hjälpa mina barn med deras läxor. Men som blivande lärare känner jag mig delad i "läx-frågan". Visst är det som ovan nämnt viktigt för eleverna med en lagom mängd läxor, just för att ta eget ansvar. Samtidigt känner jag att det blir fel eftersom vissa elever inte får någon hjälp hemma med sina läxor, vilket är väldigt viktigt när det gäller de yngre åldrarna. De kan ju inte ha helt eget ansvar över sina läxor vid 7 års ålder.

    Läx-hjälpen som finns på skolor är bra för de elever som inte får hjälp hemma, men även här har jag märkt att det inte alltid blir så bra som man önskat... Jag har haft hand om läx-hjälpen på min skola, där elever kommit och sagt: "Kan ni inte ha läx-hjälpen på någon annan tid? Jag skulle gärna gå men har hockey då och mina föräldrar har sagt att jag måste gå på den." Det är märkligt nog så att vissa föräldrar anser att fritidsaktiviteter är viktigare än skolan och att de samtidigt inte ska behöva hjälpa elever med läxorna! Allt ska tydligen hinnas med i skolan...väldigt svår fråga anser jag.
    //Sophie

    SvaraRadera
  6. Nu är ju jag en sådan som anser att skolan och läxor går före allting annat. Visst är det bra med fritidsaktiviteter men skolan går först. Vill man som förälder sitt barns bästa ser man till att man har tid att hjälpa barnen med deras läxor. Men visst, ibland är det tufft att få tiden att räcka till. Men vad gör man inte för sina barn. Nu finns det ju föräldrar som inte delar min åsikt och anser att barnen inte ska ha läxor eller inte har tid att hjälpa barnen.
    Läxor kan vara både på gott och ont, lagom är bäst. Mina egna barn får läsläxa, multiläxa, engelska samt 5-6 svårstavade svenska ord varje måndag och läxan ska vara inlämnad på fredag. För de barn som vill finns det läxhjälp att tillgå på fritids. Men ibland utnyttjar barnen inte detta om de vet att en kompis föräldrar ställer upp, då går de dit stället, det funkar också!

    SvaraRadera
  7. Jag är väldigt kluven i frågan om läxa eller inte läxa. Det finns föräldrar som inte vill/kan/hinner hjälpa sina barn. Läxhjälp borde därför erbjudas på varje skola. Dessutom så borde läraren ofta ta upp studieteknik genom att ge exempel på hur man kan träna inför prov eller hur man kan lära in nya glosor i engelska. Detta gör att eleverna får fler verktyg som de kan använda både då och senare när läxor, prov och glosor blir fler och fler.

    SvaraRadera
  8. Mycket intressant och svår fråga det här. Jag tillhör nog skaran som är lite åt det skeptiska hållet vad gäller läxor till elever i de yngre åldrarna. Jag har sett många elever som lite skamset kommer och talar om att de glömt läxan hemma eller inte hunnit få hjälp med den hemma. Då är det ofta elever som har det lite trassligt hemma på ett eller annat sätt. Är det en likvärdig skola då? Det står ingenstans att vi ska ge eleverna läxor, men jag tror att detta är något som sitter djupt rotat i väggarna och det kanske inte är helt lätt att tänka nytt här...
    Visst kan jag se nyttan med läxor med, men då måste det vara noga genomtänkta läxor och individanpassade (!) sådana. Jag tycker också det är viktigt att tid tas till att gå igenom läxan ordentligt och att eleverna har chans att ställa frågor. Eleven ska kunna klara ut sina läxor till största del på egen hand. Inte för att jag inte tycker att föräldrar inte ska ta sitt ansvar, det är nog så viktigt med deras stöd och uppmuntran, men för att alla elever ska ges en ärlig chans, oberoende av vilka förutsättningar som råder.
    Precis som många av er skrivit så borde det erbjudas läxläsning på alla skolor. (Observera läxläsning och inte läxhjälp, detta var något mina VFU-elever var väldigt noga med och jag blev rättad många gånger ;-) )
    Vad jag tycker är viktigt är dock att eleverna får många tillfällen att träna sin läsning och då kanske läxor är ett måste? Eller kan man tänka nytt? Är det någon som stött på lärare som inte ger eleverna läxor?
    /Elisabeth K

    SvaraRadera
  9. Mycket intressant inlägg och kommentarer därtill. Jag är också mycket kluven till detta med läxor, ska vi ha det eller inte? För en del elever är det en sporre och de tycker det är kul med läxor medan andra ser det som en börda då de exempelvis inte får den stöttning hemifrån som krävs för vissa läxor. Vad är syftet med läxan undrar jag då? Ja det beror väll antagligen på vilken form av läxa det är. Det många av er nämner är läxläsning/läxhjälp, vilket är bra för de som inte får någon stöttning hemifrån, men det jag tänker på är att samverkan mellan skola/hem försvinner då eftersom läxläsningen då görs med någon annan än förälder/hem. Eller ses det som en samverkan att skolan erbjuder läsläsning? Hmm, jag är kluven här med just i samverkanstänket.

    Att kräva att hemmet ska bidra med samma pedagogiska kunskaper som lärare har kan vi kanske inte kräva och därmed blir typ av läxa oerhört viktig. Att kräva engagerade hem och föräldrar tycker jag man kan göra eller i alla fall visa betydelsen av det. Som förälder själv anser jag också att det är en självklarhet att finnas där för sina barn i läxläsningen. Frågan är hur man ska nå de föräldrar som inte delar samma åsikt mer än att poängtera betydelsen av samverkan via utvecklingsamtal eller liknande.

    Det här ämnet kan diskuteras länge. Läxor eller inte? För de låga åldrar vi ska undervisa mot F-3 lutar det för mig mer mot att låta läxorna vara eller annars bör det vara väl genomtänkta läxor.

    //Malin

    SvaraRadera
  10. Som jag skrev på vår bloggsida FLLEJM så blir jag upprörd att det ens ska behöva finnas dokument för att föräldrarna ska ta ansvar för sina barn. En självklarhet för mig!
    Däremot vad det gäller läxor så är jag väldigt kluven...nej förresten jag är nog emot läxor. Det finns många barn som har engagerade föräldrar som stöttar barnen på alla sätt och vis men det finns minst lika många som av många olika anledningar in kan eller gör detta. Om nu inte läxorna blir gjorda för att föräldrarna inte påminner eller tar sig tid med dem så ska inte barnen bli drabbade av detta. På vår skola har vi läxhjälp som vi skriver om i varje veckobrev men vi kan inte tvinga barnen att stanna kvar. Jag anser också att om man ger eleverna läxor så ska dessa rättas och följas upp på något sätt. Inte bara ge läxor för att. Med detta i bakhuvudet anser jag att vi inte bör ge eleverna veckoläxor i (oftast) kärnämnena. Däremot kanske man kan ge något hemarbete då och då som är mer meningsfullt och inte bara slentrian.

    SvaraRadera
  11. Spännande ämne. Själv hjälper jag som förälder till med läxor efter bästa förmåga, och tar dem utåt sett på största allvar, men ärlig talat så H A T A R jag dessa läxor. Faktiskt. Som förälder är man aldrig fri och ska planera hela tillvaron efter dem. Även om vi inte har mycket inplanerat jämfört med många så räcker det med Scouterna och kulturskola för att två dagar ska gå bort (måndag och tisdag). Vi får oftast hem läxan på fredagen för att slippa stressa med hela på onsdagen. Även om vi inte hade dessa aktiviteter, som jag tycker berikar, så finns det två yngre syskon som inte kan vänta på mat och som sedan ska i säng. Innan eller under tiden så är det oftast inte tillräckligt lugnt och efteråt kan dottern vara för trött. Jag funderade faktiskt på att ge boken "Läxfritt" till dotterns lärare men de kanske inte hade blivit så glada och de är väldigt bra och trevliga att ha att göra med.

    Ska läxor nu finnas tycker jag skolan ska ha läxhjälp eftersom läxor tenderar att förstärka skillnader mellan eleverna något som skulle kunna ses som en indirekt diskriminering. De som finns att tillgå vid läxhjälpen ska också vara kvalificerade för att göra det, helst lärare, något som inte alltid är fallet där läxhjälp finns. Läxorna ska vara meningsfulla och följas upp, vilket tyvärr alltför sällan är fallet enligt undersökningar.

    Det finns gott om exempel på skolor och lärare som lyckats bra trots att eleverna inte har läxor. Arbetssättet blir lite mer aktivt och läraren får planera lite annorlunda. Tänkvärt är också att läxor och läxförhör faktiskt tar tid det med. Jag hoppas jag lyckas med min vision att undvika läxor helt när jag blir färdig lärare. Tänk vad skönt för eleverna att vara klara med arbetsdagen när de lämnar arbetsplatsen! Carpe diem! ;)
    /Katrin

    SvaraRadera
  12. Intressant! Jag tycker att som förälder så har men ett ansvar där även att hjälpa sina barn med läxor ingår. Läxhjälp i skolan är kanon om det finns för alla elever som behöver det för läxor i lagom mängd tycker jag är nyttigt och bra.Med nyttigt tänker jag att eleven får öva sig med att ta lite ansvar själv vilket blir större ju äldre eleven blir.

    SvaraRadera
  13. Läxornas vara eller icke vara diskuteras ivrigt lite överallt. För mig är det ett sätt att vara delaktig i mina barns skolgång, att visa att det de gör i skolan är viktigt. Jag är medveten om att så inte är fallet i alla hem därför är det nödvändigt för lärare att verkligen tänka igenom vilken sorts läxa de ger sina elever. Det bör i huvudsak vara läxor som eleverna klarar av göra själva, eller kanske något som väcker ett intresse inför kommande undervisning som en film eller så. I vår kommun har alla elever från år 3-9 en egen I-pad som de får ta hem, så om man tänkt visa en film på lektionstid kan man kanske ge filmen i läxa så att man kan ägna lektionstiden till att arbeta istället. I de lägre åldrarna är det allra viktigaste att eleverna kommer igång med sin läsning, så kanske är det just det de borde ha i läxa. Då kan barnen förhoppningsvis skapa sig den goda vanan att läsa en stund varje kväll innan de ska sova :)
    // Charlotte, Orust (F).

    SvaraRadera
  14. Intressanta diskussioner! Jag känner mig lite kluven i denna fråga. Jag tycker att läxor ska finnas för att man som förälder blir mer insatt i barnens skolgång, och vad de gör i de olika ämnena. Ett problem som jag upplevt är att många föräldrar inte kan barnens läxor redan i 4.an, och då är det svårt att hjälpa dem på bästa sätt, även om viljan finns. Givetvis är det bra med läsläxor, och att få in rutiner. Den andra känslan är att jag inser att jag lägger ned ca. 1,5-2 timmar varje kväll på läxor, och får ringa in morfar och farmor för att hinna med allt, och det kan vara väldigt stressande för mig som förälder. Med andra ord tycker jag att läxor är bra, men jag kan förstå att det stressar föräldrar och helst om man jobbar kvällar som jag gjort tidigare.

    SvaraRadera
  15. Som förälder ser jag på samarbetet mellan hem och skola som oerhört viktigt, tillsammans kan vi göra massor. Men det finns och kommer alltid att finnas de barn vars föräldrar inte håller med om att skolan är särskilt viktig.
    Läxhjälp på skolor tycker jag är en riktigt bra idé!
    Rektorn på min vfu-skola vill inte att barnen ska ha några läxor alls, själv tycker jag att läxor kan vara bra just för att föräldrarna då får en chans att se vad barnen kan och vad de gör i skolan. Det ska var få läxor tycker jag, inte en massa. Vissa lärare har eng.glosor, läsläxa, matteläxa, stavningsläxa mm. det förstår jag inte... men nånting för att få träna sig i att ta lite ansvar samt för att kunna visa hemma vad man lär sig:-)
    /Martina

    SvaraRadera
  16. Jag tycker att elever ska få läxor men inte bara ge för att de ska ha läxor. De yngre barnen som inte får hjälp med sina läxor där hemma får ett jobbigt utgångsläge då de hela tiden kommer komma till skolan och inga läxor gjort. Barnen mår inte bra av detta medan de äldre om faktiskt kan ta lite mer ansvar kan få läxor om det är något som de inte hinner bli färdiga med pga av för mycket prat med skolkompisarna. Självklart ser jag som själv är förälder att man ska hjälpa sina barn med sina läxor har man inte tid då får man se till att det finns det. Våra barn är ändå de viktigaste vi har.

    SvaraRadera
  17. Ja detta ämne är ju verkligen något som orsakat häftiga diskussioner. Läxor är något som hela tiden följt skolan men frågan är om de nu mer eller mindre lever vidare av tradition, och passar de väl in i dagens moderna demokratiska skola? Alla elever har rätt att till undervisning på lika villkor men hemmiljön och föräldrars engagemang skiljer sig ju åt, därmed finns det tyvärr barn som av olika anledningar inte har tillgång till stöd hemma vid läxläsning. Sen är det ju många skolor som erbjuder läxläsning efter skoltid, vilket är toppen, men det är på bestämda tidpunkter och ofta finns inte utbildade lärare/pedagoger till hands.

    Läxor kan säkert fungera bra om de är utformade på så sätt att eleven själv kan klara den och inte på alltför lång tid, t.ex. glosor eller övning av multiplikationstabellen, men mekaniskt repeterande leder inte till någon djupare kunskap. Kanske kan idéer med stöd av digital teknik, t.ex. flipped classroom, användas mer och mer som alternativ traditionella läxor.

    SvaraRadera
  18. Intressant tråd! I yngre åldrar kan det nog vara bra att låta läxorna vara frivilliga. Min son som går i förskoleklass fick tidigt med sig läsläxor hem, vilket han tyckte var/tycker är roligt! Läxorna är frivilliga, men min son berättade att nästan alla barn vill ha med sig läxor hem! Läsmaterialet är dessutom bra! Fina illustrationer upprepningar m.m. De som inte kan läsa, kan ändå följa med!

    SvaraRadera
  19. Intressant läsning och blogginlägg!
    Jag tycker att både när det kommer till läxor och annat som händer i skolan kring elven borde man kunna ställe större "krav" på föräldrarna! Vi i skolan har ett otroligt ansvar för varje elev och ska se till att hen får den hjälp hen behöver. Men det blir inte bra om man inte får samarbetet med föräldrarna, som lärare anser jag att man måste kunna ge läxor ibland och jag tycker då att föräldrar ska vara ansvarig för att läxorna blir gjorda. Att skylla på att man inte har tid för att hjälpa sitt barn tyder nog inte på att det är fel på läxorna utan det handlar om hur varje förälder prioriterar sin tid!

    SvaraRadera