torsdag 21 maj 2015

Utmaningar och normer



I boken Normkritiska perspektiv i skolans likabehandlingsarbete, diskuteras det vad normer är för någonting, och en fråga ställs ”Vågar du anta utmaningen?” Utmaningen som vi pedagoger ställs inför varje dag är att vi ska våga utmana normerna i samhället, våga ta ställning  och våga förändra. Men hur gör vi som pedagoger när normerna som ska utmanas är föreställningar som vi har själva? Kan man alltid kliva ut ur sin yrkesroll eller kommer vissa åsikter och föreställningar lysa igenom och möjligtvis prägla arbetet med barnen?
Personligen tror jag att det är viktigt att vara professionell och inte låta åsikter skina igenom, men jag tror att det är svårt och kanske rentav en omöjlighet? Jag kopplar resonemanget till att vi alla är olika och ska vi lära känna varandra på ett djupare plan måste vi vädra åsikter och föreställningar. Men var går gränsen? Politiska åsikter? Genusdebatten? Vem bestämmer vad som är okej egentligen?


 Enligt Lgr11 ” Det etiska perspektivet är av betydelse för många av de frågor som tas upp i skolan. Perspektivet ska prägla skolans verksamhet för att ge grund för och främja elevernas förmåga att göra personliga ställningstaganden”


Personliga ställningstaganden? Vilka typer av ställningstaganden och är det okej om de understryker olika typer av normer? Normer om svenskhet eller genus? Även om vi som lärare aktivt arbetar gentemot normer kommer eleverna själva skapa och understryka normer, eller hur? Det är inget lätt jobb vi har valt, det kan vi konstatera. För att lyckas måste vi vara professionella, våga utmana och våga diskutera med våra elever.

12 kommentarer:

  1. Ja, det är en mycket intressant fråga tycker jag. Det är också en smått komplicerad fråga; dels ska man som lärare representera styrdokumentens värderingar och dels ska man som vuxen ledare och lärare kunna stå upp för vad man ändå tycker - fast naturligtvis på ett sätt som inte motsäger styrdokumenten. Komplext i vissa situationer kanske.

    Jag vet ett exempel på en lärare som anställdes till en skola och som var aktiv sverigedemokrat. Styrelsen för skolan kände inte att de kunde avspisa lärarens jobbansökan på grund av hens politiska åsikter men de kände sig samtidigt inte säkra på att värdegrunden skulle hanteras på ett för dem tillfredsställande sätt. Komplext var ordet sa Bill ...
    /Katrin

    SvaraRadera
  2. Svårt ämne det här, och precis som du skriver så är det kanske inte det lättaste jobbet vi har valt när det kommer till frågor som detta. Jag tror också att det är viktigt att vara professionell men samtidigt tror jag även att starka åsikter och värderingar lätt lyser igenom. Vi har läroplanen att förhålla oss till och jag tror att det är viktigt att man som lärare står för det som skrivs i vår läroplan. Att vi delar de värderingar som vi ska förmedla. // Hanna Arkteg

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Intressant, men som både du och föregående skribenter skriver är det komplicerat. I min senaste inlämningsuppgift så hade jag just en forskningsfråga kring om pedagogens egna värderingar kan komma och påverka elevernas föreställningar kring till exempel genusperspektivet. Det är ju så att pedagogens egna värderingar påverkar eleverna vare sig man vill eller inte, därför är det som ni skriver viktigt att vara professionell och lämna sina egna värderingar hemma, om de nu inte stämmer överens med vår värdegrund. Vi som pedagoger ska vara förebilder och våga utmana de föreställningar som finns i vårt samhälle, med det sagt måste vi alltså vara normkritiska och även våga utmana och synliggöra våra egna föreställningar. Jag håller med er om att det kanske inte är världens lättaste jobb, men samtidigt är det världens bästa yrke!

    SvaraRadera
  5. Håller med om att det är en mycket intressant, och inte minst svår fråga!
    Jag tycker att som proffesionell ska inte egna värderingar skina genom, dock vill dessa ju alltid ligga till grunden även om de inte uttalas direkt. Indirekt agerande kan ändå låta dessa skina genom (genus/religion/funktionsnersättning etc).
    Som det nämns ovanför ska vi som pedagoger vara förebilder, en förebild utifrån vad man gör, inte vad man säger. Detta är viktigt att komma ihåg, då uttal blir oväsentliga om handling inte stämmer överens med orden. Så ja, man måste vara proffesionell i sitt arbete, och låta värderingar som inte stämmer överrens med värdegrunden stanna hemma - klarar man inte detta, bör man kanske vurdera sitt yrkesval.
    Dock bör, tycker jag, även privata värderingar i offentlighet vurderas om dessa bryter mot skolans värdegrund.
    //Jeanette

    SvaraRadera
  6. Tack för ett intressant inlägg! Det är en intressant fråga som du väcker här och jag tror, som många redan har varit inne på, att det nog är svårt att hitta en bra balans. Våra egna värderingar hör inte hemma i klassrummet, men samtidigt måste vi tillåta barnen att ha deras egna värderingar och tankar utan att vi försöker påverka dem och att de i sin tur inte ska försöka påverka någon annans åsikter, samtidigt som skolan vilar på en värdegrund som ska förmedlas...Ja, det blir minst sagt lite rörigt, men jag tror att om man utgår från att alla ska ha rätt till sin egen åsikt och att ingen ska känna sig mer eller mindre värd på grund av sin åsikt så tror jag ändå att vi är på rätt god väg. Men det är absolut något som man behöver vara medveten om som lärare och det krävs helt klart en hel del träning för att bli riktigt duktig på det och precis som barnen så lär vi med tiden, och som man brukar säga: "Övning ger färdighet!"
    /Jennifer

    SvaraRadera
  7. Intressant fråga! Det handlar om att hela tiden ifrågasätta sina egna normer i arbetet. Jag kanske agerar på ett visst sätt utan att reflektera över det. Genom att vara normkritiskt har man kommit ett steg på vägen. Först när normerna är synliggjorda kan de ändras. Givetvis styr dina normer i ditt arbete, även om vi har läroplanen att luta oss emot, är det inte alltid du hinner läsa den vid en konflikt t.ex. Ytterst handlar det givetvis om att vara så professionell som möjligt, och behandla alla med respekt.

    SvaraRadera
  8. Detta är en intressant fråga! Jag måste hålla med Jeanette, kan man inte vara professionell och lämna sina egna värderingar hemma som inte stämmer överens med värdegrunden vi jobbar mot då bör man nog tänka igenom sitt yrkesval. Man kan ha en åsikt, men ska inte påverka någon med den åsikten. Man måste ha förmågan att kliva in i sin yrkesroll.
    /Elisabeth L

    SvaraRadera
  9. Jag hoppar på föregående skribent där jag även tänker att vi förbereds på vårt kommande yrkesliv under vår studieperiod, många har redan erfarenhet från läraryrket medan andra har mindre, alla av oss har i alla fall någon relation till läraryrket, annars hade vi inte varit här eller hur? Då tänker jag i alla fall att vi under denna tid lär oss vad som är skrivit i läroplanen och att värdegrundsarbetet är en stor del, därmed inte sagt att det är enkelt tolkat. Men oavsett så bör vi, anser jag, kunna gå in i vår professionella roll och agera därefter eftersom vi gjort ett aktivt val att bli lärare. Våra egna värderingar och åsikter kanske då ibland måste komma i skymundan, tycka kan vi göra men vi behöver inte alltid visa eller säga det. Å andra sidan kanske våra egna värderingar och åsikter lyser igenom de personer vi är. Ja, det är komplicerat, men vem har sagt att det ska vara enkelt?

    Tack för intressant blogginlägg!

    SvaraRadera
  10. Jag tror att det framför allt är viktigt att själv vara medveten om sina egna normer och värderingar. Det är svårt att arbeta med något som man inte ens är medveten om. Sedan kanske inte alltid en persons värderingar är helt i linje med vad läroplanen säger, och jag kan tänka mig att man inte alltid är beredd att ändra sina personliga värderingar, men då måste man verkligen vara medveten om dem och ändå kunna genomföra arbetet utifrån de normer och värden som enligt styrdokumenten ska genomsyra skolans verksamhet. Ett exempel skulle här kunna vara den politiskt engagerade läraren som nämnts tidigare i tråden. Ett annat exempel skulle kunna vara en väldigt religiös lärare som måste kunna lägga detta åt sidan och agera "icke-konfessionellt" i såväl bemötande av elever och vårdnadshavare som i planering och genomförande av undervisning, t.o.m. i ämnet religion.

    SvaraRadera
  11. Jag anser att man ska hålla det professionellt, att inte påverka eleverna med sina egna åsikter och värderingar. Därför är det väldigt viktigt att man själv är medveten om vart man står så att man vet hur man ska hantera när vissa ämnen som till exempel religion eller politik ska tas upp i klassen.Sen kommer ens värderingar säkert lysa igenom ändå ibland, men det gäller att hålla det på en sådan nivå att det inte blir en påverkan hos eleverna!

    SvaraRadera
  12. Tycker också att man bör hålla sig professionell och lämna egna åsikter och värderingar som är av annat slag än det som står i värdegrunden utanför skolan. Många gånger kan det säkert vara svårt! Håller med Amy om att det är smart att man funderar över hur man ska hantera vissa ämnen innan de kommer upp!

    SvaraRadera