onsdag 27 maj 2015

Ta mig - en bra film om genus.

I det här inlägget tänkte jag rekommendera en liten film som jag såg i samband med att vi pratade om stereotypa könsroller på teatern.

Under åren som gått har vi pratat en hel del om genus och hur vi som pedagoger ska förhålla oss till likvärdigheten i skolan. Genus handlar ju, som alla troligtvis redan vet vid det här laget, om våra föreställningar kring vilka beteenden vi förknippar med pojkar och flickor, och forskningen visar att vi som lärare oftast gör skillnad mellan flickor och pojkar i skolan även om vi kanske inte alltid tänker på det. I boken Normkritiska perspektiv- i skolans likabehandlingsarbete av Elisabeth Elmeroth står det till exempel att det är vanligt att lärare ofta särbehandlar pojkar och flickor genom att acceptera vissa saker hos det ena könet men inte hos det andra.

När jag har frågat runt på skolorna jag varit på hur de arbetar kring genus har de flesta svarar att de inte lägger något jättestort fokus på detta eftersom de inte anser att det finns ett problem på skolan. "Att väcka frågan hos eleverna kanske bara leder till att man skapar ett problem som inte finns".
Även jag själv har aldrig riktigt upplevt att vi som flickor blivit annorlunda behandlade än killarna, vilket troligtvis visar att även jag som elev är så inrutad i hur vi flickor ska vara att jag inte reagerar över det.

Så såg jag den här filmen gjord av gruppen Poesi för fiskar, vilken helt klart fick mig att vakna till.
Filmen speglar en helt vanlig dag på skolan där eleverna ska ha gymnastik. Tyvärr riktar sig filmen inte riktigt till vår målgrupp, och innehåller ett språk som barn på låg- och mellanstadiet inte borde höra, men ja för oss som blivande pedagoger säger den nog ett och annat om verkligheten.

Håll till godo:

6 kommentarer:

  1. Vilken bra film! Jag blev faktiskt förvirrad först, jag fick inte ihop det. Jag tror, som du skriver, att vi är omedvetet inrutade i hur flickor och pojkar ska vara, bete sig, bli bemötta. Vilket antagligen var anledningen till min första förvirring. Det är hemskt att vi har så förutfattade meningar och bestämda roller när det gäller pojkar och flickor. Det är så viktigt att arbeta med detta i skolan! Att visa att det inte finns något rätt och fel när det gäller genus.
    /Sophie

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Sophie, vilken bra film! Enligt mig är det otroligt viktigt att genusperspektivet genomsyrar den dagliga verksamheten. Precis som du skriver Veronica så har även jag hört vissa pedagoger säga att de inte har något "problem" med genus i skolan och därför jobbar de inte heller på något speciellt sätt för att främja genusperspektivet. Det jag ställer mig frågande till är då hur pass medvetna och hur mycket kunskap dessa pedagoger har om genus? För att kunna uppnå ett så jämställt klimat som möjligt, anser jag att man som pedagog bör vara medveten och arbeta aktivt med genus i skolan, så att alla elever i skolan upplever varandra som lika mycket värda. /Malin

    SvaraRadera
  3. Jag kan bara hålla med föregående skribenter! Jättebra film som verkligen lyfter hela genus frågan till en helt ny nivå. Man tycker sig själv ha en sån bra inblick i typiska genusperspektiv, så som dockor och bilar eller blått och rosa, men det finns så mycket annat som ändå är genusrelaterat men som man inte reflekterar över på samma sätt. Man är så van vid att det "bara är så" att man inte ens reflekterar över hur genusrelaterade viss mönster och handlingar faktiskt är. Som sagt, tack för ett intressant inlägg och en tankeställande film!
    /Jennifer

    SvaraRadera
  4. Bra filmtips. Genus är en viktig fråga i skolan och den här filmen lyfte genustänket bra. Det är viktigt att göra våra elever medvetna om detta och få det så jämställt som möjligt. Tack för bra inlägg.

    SvaraRadera
  5. Det klippet är så bra! Jag har inte sett något liknande för yngre åldrar, hade vart en bra start för samtal i klassen. Finns ju i och för sig klipp på engelska på youtube där kvinnor rollspelar män i olika situationer och tvärtom. Orättvisorna blir så tydliga genom den typen av klipp.

    SvaraRadera
  6. Jättebra film! Har aldrig sett något liknande och det ger verkligen nya perspektiv på genus! Kanse skulle man i klassen kunna göra egna sådana här filmer där man byter roller och verkligen får sätta sig in i de skillnader som faktiskt förekommer i samhället! Filmen är nytänkande och man får verkligen en tankeställare. Jag skulle mycket väl kunna använda denna film i min egen undervisning, i åk 6:an till exempel. Tack för delningen!
    //kristin

    SvaraRadera